denhaag4u











{augustus 5, 2021}   Niet technische recruiters vormen een struikelblok naar I(C)T functie.

Weer een vacature die onderstaand verhaal bevestigd.
Wat verwacht je nou van een Junior(!!) systeembeheerder?
Toch geen 20 jarige met tig jaar ervaring die het liefst met behoud van uitkering voor je komt werken.
Een junior zou dat belachelijk brede scala aan vaardigheden moeten hebben?
Daarnaast blijkt het tekort aan vrouwen in de ICT veelal te worden veroorzaakt door… vrouwen

Niet technische recruiters vormen een struikelblok naar I(c)T functie.

Als je een elektricien in dienst zou willen nemen, zou je dan verwachten dat hij of zij ook een kei is in stukadoren, goed kan timmeren en een bekwaam tapijtlegger is?
Waarschijnlijk niet, dus waarom verwachten recruiters dan van ontwikkelaars, systeembeheerders en andere IT-medewerkers, dat ze zo’n belachelijk breed scala aan vaardigheden hebben?

Mensen die in de IT-industrie werken, zeggen dat vacatures vaak een vaardighedenpakket vereisen dat zo groot of zo specifiek is dat maar weinig sollicitanten er ooit aan kunnen voldoen.
Recruiters zoeken naar schapen met 5 poten, die voldoen aan hun 27-punten verlanglijstje en lezen zich niet in of praten met niemand om erachter te komen waar het nu echt over gaat.
In het algemeen hebben bedrijven de neiging om vanaf dag één volledig gevormde werknemers in dienst te willen nemen, in plaats van iemand die ze “on the job” opleiden.

Dat wordt nu zelfs versterkt omdat nieuwkomers (vanwege corona) niet naar behoren ingewerkt kunnen worden.
Want de generatie die ze moet begeleiden en kennis over dient te dragen is er niet meer omdat die thuis zitten.
Organisaties hebben de neiging om het eindproduct aan te nemen, in plaats van mensen met de competenties om het werk te doen.

Met die functiebeschrijvingen eindigen ze met een lange boodschappenlijst van vaardigheden die, als je naar de open markt kijkt, niet gemakkelijk beschikbaar zijn.

Zelfs als iemand beschikbaar zou zijn met 100 procent van de vaardigheden die nodig zijn om een baan uit te voeren, zou die er waarschijnlijk niet op solliciteren omdat er dan geen sprake zou zijn van persoonlijke ontwikkeling.

Wat bedrijven zouden moeten doen is iemand in dienst nemen met 50 of 60 procent van de vaardigheden, waarbij er veel ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling voor dat individu.
Ze moeten veel meer openstaan voor het soort mensen dat ze zoeken en de hoeveelheid investeringen die ze bereid zijn in hen te steken.

De onrealistische verwachtingen van bedrijven ten aanzien van sollicitanten worden volgens IT’ers nog verergerd door HR-medewerkers die vaak niet veel meer doen dan vakjes aankruisen als het gaat om de beoordeling van de vaardigheden van een sollicitant, zonder te begrijpen hoe die vaardigheden zich verhouden tot de aangeboden functie.

Deze situatie wordt nog verergerd door niet-technische recruiters die zich gedragen als poortwachter en geen idee hebben hoe ze een technisch iemand moeten beoordelen, behalve door de merknamen van elke softwaretool te vergelijken met een lijst die ze hebben gekregen.
Of je al afwijzen omdat ze zich laten leiden door het verhaal van een verkeerd font te gebruiken voor een CV.
Je moet toch wat als je ergens geen verstand van hebt en toch professioneel wil lijken.

Een systeembeheerder klaagde over het feit  dat de personeelschef bij zijn bedrijf een vacature voor een technische functie aanpaste om vereisten toe te voegen die “we niet nodig hadden, nooit hebben vermeld en niet bij de functie pasten”.
Het kostte nogal wat overtuigingskracht  om de directie zover te krijgen dat ze een aantal van hun onnodige eisen lieten vallen. En dit is geen nieuw fenomeen.

Anderen verweten recruiters dat ze de reikwijdte van de geadverteerde IT-functie verkeerd begrepen, bijvoorbeeld door te vragen naar alle vaardigheden op een lijst die ze van een technisch manager hadden gekregen, terwijl de manager op zoek was naar iemand die slechts in één van die vaardigheden bekwaam was.
Het resultaat is dat niet-technische recruiters goede kandidaten tegenhouden en een fundamenteel probleem blijken te zijn in grote organisaties waar technologie niet hun kerntaak is.

Vorig artikelen.

Magdalena seeks employment in IT as assistant IT administrator
The Hague and surrounding area

https://denhaag.files.wordpress.com/2021/07/profile.png

Hoe het HBO diploma een vereiste werd voor middelmatige functies.



Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

et cetera
%d bloggers liken dit: