denhaag4u











{september 17, 2016}   HP erkent blokkeren inktpatroon

hp-dumped

HP erkent blokkeren inktpatroon

Maar Brussel doet nog steeds niets aan de printerinkt-maffia
Het is een steeds terugkerende ergernis, de prijs van nieuwe printercartridges.

Waaruit blijkt dat die EU al sinds 2002 een (onge)wassen neus is omdat ze toen al hervulling eiste en we nog steeds met giga prijzen worden geconfronteerd.
HP update sluit compatibles uit.

Je moet ook na installatie van de printer al die zooi van HP update etc. van je pc af mikken. Nog slimmer is het probleem van de andere kant te benaderen. Eerst een voordelige printer uitzoeken en dat kijken of er compatibles voor zijn die goedkoper zijn. En let ook op de inhoud. Een cartridge die duurder lijkt kan wel 2 keer zoveel inkt bevatten. HP moet je sowieso niet willen

Blijft de vraag wat er van die eis van de EU (2002) is overgebleven c.q nagekomen dat cartridges navulbaar moesten worden.
U dacht dat het leven goedkoper zou worden met die euro, maar u wordt flink gestraft voor uw naïviteit.

En dat is niet alleen met die cartridges.
Van het te verplichten hergebruik van lege cartridges is er ondanks die grote mond van Brussel nog maar weinig terechtgekomen.
Dus de kosten van die dik geld kostende opvreters dat parlement komen er ook nog even bij.
Als ze nou in die “grondwet” het recht op betaalbare inkt op laten nemen, dan wordt het misschien nog eens wat.
Eind 2006 had het geregeld moeten zijn, maar daar is nu nog steeds niets van te merken.
Je wordt met reclame overspoeld voor die goedkope printers van HP en Lexmark.
Je zou zowat denken dat alle leveranciers in Nederland in het complot zitten,.
En zou ze bijna kunnen bestempelen als leden van een criminele organisatie met die inktmaffia.
HP heeft het grootste aandeel en Lexmark is de laatste tijd toch ook wel gegroeid wat betreft hun marktaandeel.
Epson is en relatief kleine speler maar wel de meest interessante.
Gezien de kosten van de inkt, dat vloeibare goud, hebben we die “handel” even iets anders benaderd.
We zijn eerst op zoek gegaan naar de goedkoopste cartridges en zijn daarna gaan kijken naar de prijs van het apparaat waar ze in passen. Je hebt namelijk de originele cartridges voor de hoofdprijs en de zogenaamde compatibles die stukken goedkoper zijn.  Dus eerst maar even op zoek naar de compatibles.
Koop wel 5 en 10 packs verpakkingen om de verzendkosten te drukken.
Dus voor 1 of 2 jaar inkt  en desnoods een 2e printer als reserve, die u in de doos laat, voor het geval het type straks niet meer geleverd wordt.

Voor alleen zwart-wit is het kopen van een laserprinter ook een optie.
Ook als gebruik náást een kleurenprinter, best aan te bevelen
Een Toner cartridge van € 34,- print 6.000 pagina’s en het voordeel is dat die toner ook redelijk watervast is.
Bij een inktjet is één traan al genoeg om de hele pagina te verpesten.
En het (wan)beleid van HP is natuurlijk om te janken.
Ze moeten niet vreemd opkijken dat deze “bijdehante” actie van ze averechts gaat werken.
En mensen massaal die H(uge ink) P(rice) printers dumpen.

 

________________________

 Persbericht: 123inkt.nl reageert op geblokkeerde HP printers

Nederhorst den Berg, 16 september 2016 – Op dinsdag 13 september jl. ontving 123inkt plotseling massaal klachten over het niet meer functioneren van het 123inkt huismerk in diverse modellen HP printers. Gebruikers kregen de foutmelding: “Probleem met cartridge. Een of meerdere cartridges lijken te zijn beschadigd. Verwijder de cartridges en vervang ze door nieuwe cartridges”. Dit is echter niet het geval, er is niets mis met de 123inkt huismerk cartridges

Na intern onderzoek, op hun eigen testprinters, hebben technici van 123inkt een grootschalig probleem vastgesteld met de werking van huismerk cartridges in diverse HP printers. Na deze constatering heeft 123inkt onmiddellijk haar klanten per e-mail geïnformeerd over het mogelijk niet meer juist functioneren van hun HP printer. Om het probleem beter in kaart te brengen heeft 123inkt tevens in deze e-mail gevraagd of haar klanten wilden controleren of de printer nog functioneerde. Binnen een dag meldden zich al meer dan 1000 consumenten met dit probleem.

Om het probleem grondig uit te zoeken heeft 123inkt uitvoerig getest met diverse printermodellen. Zodra bleek dat het probleem in de firmware van de printers zat, is om opheldering gevraagd bij HP Nederland. Daar gaf men aan van niets te weten. Consumenten die contact zochten met de HP klantenservice kregen op dat moment nog te horen dat het probleem veroorzaakt werd door de huismerk cartridges. Een dag later werd hier al op teruggekomen en gaf HP aan dat er een firmware-update was geweest die dit veroorzaakte. Het niet meer functioneren van huismerk cartridges zou een onbedoeld gevolg zijn van een update.

Geen firmware update
Uit verder onderzoek van 123inkt blijkt echter dat er voorafgaand aan of op dinsdag 13 september geen firmware-update van de betreffende modellen is geweest, zoals HP via de helpdesk aangeeft. De diverse printertypes waarbij het probleem speelt hebben voor het laatst op 22 maart 2016 een firmware-update gehad (met firmware die al ontwikkeld was in 2015). Ook de testprinters uit de opslag van 123inkt die geen netwerktoegang hadden, en dus niet konden updaten, vertonen het probleem. Sterker nog, ook printers met oudere firmware-versies dan de update van maart 2016 vertonen het probleem sinds 13 september. 123inkt komt dan ook tot de conclusie dat het probleem niet het gevolg is van een recente update, maar reeds enige tijd geleden is voorgeprogrammeerd in de firmware van de printers. De verklaring van HP dat het probleem in een recente firmware-update zit is dus naar ons oordeel onjuist en misleidend.

Oplossing
123inkt heeft direct contact gezocht met de chipfabrikant van haar huismerkcartridges om het probleem op te lossen. Zij bevestigden het probleem en gaven aan meldingen uit de hele wereld te hebben ontvangen. Voor huismerkcartridges voor een aantal HP printers is het inmiddels gelukt om nieuwe chips te ontwikkelen, deze zijn al in productie.

Ook is er door de technici van 123inkt met succes gewerkt aan het weer aan de praat krijgen van geblokkeerde testprinters met een oude firmware versie uit 2014, maar die oplossing kan door de consument moeilijk zelf worden uitgevoerd.

123inkt is van oordeel dat het voor HP heel eenvoudig is deze oude firmware weer beschikbaar te stellen en daarmee de problemen van de gebruikers van HP printers direct te verhelpen, maar HP kiest er blijkbaar voor dit niet te doen.

Conclusie
Dit probleem staat niet op zichzelf. Printerfabrikanten voeren regelmatig firmware-updates uit waarvan gesteld wordt dat die de werking van de printer verbeteren of beveiligingsissues verhelpen. Het (on)bedoeld gevolg daarvan is echter meestal dat het gebruik van goedkopere huismerk cartridges wordt bemoeilijkt en/of foutmeldingen worden veroorzaakt. Ditmaal was het probleem niet het gevolg van een update om de werking van de printer te verbeteren, maar is de firmware van HP kennelijk zo geprogrammeerd dat op 13 september 2016 dit probleem ontstond.

Getroffen printertypes
HP Officejet Pro 6830
HP Officejet Pro 8610
HP Officejet Pro 8615
HP Officejet Pro 8620
HP Officejet Pro 8625
HP Officejet Pro 8630
HP Officejet Pro 8640
HP Officejet Pro 8660
HP Officejet Pro x451dn
HP Officejet Pro x451dw
HP Officejet Pro x476dn
HP Officejet Pro x476dw
HP Officejet Pro x551dw
HP Officejet Pro x576dw

Dit persbericht is gepubliceerd op 16 september 2016.

hp-blocks-ink



thijs says:

ik heb van hp begrepen dat dit hersteld gaat worden, het telefoongesprek heb ik opgenomen, maar voor mij geen HP



Gus says:

Vandaag telefonisch contact gehad met HP en krijg dan te horen dat er 2 opties zijn: originele HP cartridges kopen of bij mijn inktleverancier een andere chip vragen voor bij mijn andermerkcartridges. Dus dat HP de update gaat terugdraaien….denk ’t niet! Ik vind het een vorm van sabotage, een vorm van ransomware, een gijzeling van mijn printer dus, want het is mijn printer en niet van HP. Het klinkt allemaal alsof HP het totaal niet interesseert wat een consument hier van vindt, een vreselijke minachting van de klant. Ze zijn zo groot dat ze dit verlies probleemloos nemen. Wel even allemaal een melding maken bij https://www.consuwijzer.nl/contact#



Plaats een reactie

et cetera